PRESENTATIE

DWARS DOOR STALIN’S ACHTERTUIN.

Roel Ebbinge stuurde zijn motorfiets in het voorjaar van 2019 in drie maanden van Haarlem naar Bishkek, Kirgistan. Op de 16.000 km lange reis doorkruiste hij samen met zijn twee reisgenoten onder meer de voormalige Sovjetstaten Georgië, Armenië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Uzbekistan, Tadjikistan en Kirgistan.

De presentatie gaat over een reis met vele facetten. Over uitdagende weersomstandigheden, zeer slechte wegen en het weigeren van toegang tot Iran. Maar ook over een uiterst hulpvaardige bevolking en ongekende gastvrijheid. Over zwaaien naar de Afghanen, een agressieve oma  en wakker worden in de verse sneeuw. 

De foto-expositie in de BHAMD galerie vormt de basis van de presentatie. Maar het is ook persoonlijk verslag over de praktische kanten van reizen in uitdagende gebieden. De titel van de expositie is “Resonance of an era”, en duidt op het nog immer zichtbare effect van decennialange overheersing door de Sovjet unie. Het zijn kenmerken die als littekens op de gebieden zijn achterbleven na het uiteenvallen van de USSR in 1991. Die zichtbare erfenis staat in een schril contrast met de ervaren gastvrijheid en liefde van de bevolking. Die toont ook dat iedere poging tot onderdrukken van een volk zal stranden op de individuele veerkracht binnen dat volk. 

De met beelden ondersteunde interactieve presentatie vindt plaats op woensdag 22 januari in de pop-up galerie BHAMD, Grote Houtstraat 116 Haarlem. Ook de reismotor is dan te bekijken. Inloop 19.30u, aanvang presentatie 20.00u einde rond 21.15u. Er wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd. Inschrijven via roelebbinge@gmail.com

De titel “Resonance of an era” duidt op het nog immer zichtbare effect van decennialange overheersing door de Sovjet unie. Het zijn kenmerken die als littekens op de gebieden zijn achterbleven na het uiteenvallen van de USSR in 1991. 

Die zichtbare erfenis staat in een schril contrast met de ervaren gastvrijheid en liefde van de bevolking. Die toont ook dat iedere poging tot onderdrukken van een volk zal stranden op de individuele veerkracht binnen dat volk.

De beelden zijn soms concreet, dan weer symbolisch en dagen de kijker uit tot interpretatie.